Vážení
spoluobčané,
dovolte
nám, abychom vás informovali o zarážce v našem chemickém areálu
v Záluží u Litvínova. Jedná se o plánované odstavení výrobních zařízení za
účelem jejich nutné revize pro zajištění bezpečného provozu. Věříme, že
v níže uvedeném textu naleznete maximum nezbytných informací tak, jak
průběžně realizujeme veškerá bezpečnostní a hygienická opatření (stav k 20. květnu
2020). Děkujeme velice všem zainteresovaným úřadům, institucím a organizacím,
které se na přípravě a realizaci bezpečnostních, hygienických a
protiepidemických opatřeních podílejí.
Tomáš
Herink,
člen
představenstva skupiny Unipetrol
1. Co znamená, že Unipetrol je součástí kritické
infrastruktury státu?
·
Aby lidé v České republice mohli žít své
každodenní životy plnohodnotným způsobem a nebylo ohroženo fungování země jako
celku, musí stát zajistit nepřetržitou distribuci základních produktů a služeb.
Příkladem mohou být zdravotnické služby nebo dodávky elektrické energie, vody
či pohonných hmot.
·
Unipetrol je jediným zpracovatelem ropy
v České republice a jediným výrobcem pohonných hmot na území České
republiky, a proto jsou jeho výrobní zařízení součástí kritické infrastruktury
státu a provoz těchto zařízení je řízen ve zvláštním režimu upraveným krizovým zákonem.
·
Unipetrol je tedy subjektem kritické
infrastruktury ve smyslu zákona 240/2000 sb., o krizovém řízení a změně dalších
zákonů (krizový zákon), v platném znění a bodu C.4 přílohy nařízení vlády č.
432/2010 Sb., o kritériích pro určení prvku kritické infrastruktury, v platném
znění.
2. Co je to zarážka?
·
Provozní zarážka v chemickém závodě
v Záluží u Litvínova je plánované přerušení provozu, během kterého dojde k
údržbě výrobních technologií v areálu a přípravě všech zařízení na další
provozní cyklus.
· Inspekci a revizi výrobních zařízení nám ukládají právní předpisy,
technické normy a servisní pokyny výrobců zařízení. Nemůžeme provozovat
nerevidovaná výrobní zařízení. Mohli bychom ohrozit bezpečí zaměstnanců a obyvatel
v okolí závodu a současně bezpečné fungování státu. Jsme součástí kritické
infrastruktury státu a naším úkolem je zajistit kontinuitu dodávek pohonných
hmot pro český trh i po vyhlášení krizových stavů.
3. Proč se zarážka realizuje?
·
Chemická výroba je velmi specifický výrobní
proces s maximálními požadavky na funkčnost technologií a celkovou
bezpečnost.
·
Aby se Unipetrol mohl podílet na zajištění
dodávek pohonných hmot pro český trh, musí jeho výrobní zařízení tedy podléhat
nejen nepřetržité kontrole, ale také pravidelné údržbě. Klíčové revizní a
údržbářské práce nelze realizovat bez zastavení výroby.
·
Díky realizaci pravidelných zarážek jsou
výrobní zařízení v Unipetrolu udržována v souladu s právními předpisy a
technickými normami tak, že je zajištěna maximální možná spolehlivost a
bezpečnost provozu a tím i kontinuita potřebných dodávek pohonných hmot pro
Českou republiku.
4. Proč zarážka nejde odložit a v jakých
intervalech je nutné ji dělat?
· Jak už jsme zmínili, pravidelnou inspekci a revizi výrobních zařízení nám
ukládají právní předpisy, technické normy a servisní pokyny výrobců zařízení. Opotřebení
některých výrobních komponentů se navíc dostává do kritické úrovně. Nemůžeme jít
do obrovského rizika a provozovat nerevidovaná výrobní zařízení na hranici
technické bezpečnosti. Mohli bychom ohrozit bezpečí zaměstnanců, obyvatel
v okolí našeho závodu a současně bezpečné fungování státu. Jsme součástí
kritické infrastruktury státu a naším úkolem je zajistit kontinuitu dodávek
pohonných hmot pro český trh.
·
Zarážku je nutno realizovat
v pravidelném, čtyřletém intervalu. Předchozí provozní zarážka se
uskutečnila v roce 2016.
5. Reaguje Unipetrol na aktuální situaci
v České republice?
·
Jako společnost vyrábějící strategické
produkty, nezbytné pro plnohodnotné fungování České republiky, jsme podnikli
veškeré kroky pro zajištění bezpečnosti a kontinuity dodávek.
·
Zároveň si plně uvědomujeme aktuální
hygienická rizika. Proto jsme po pečlivém vyhodnocení situace a diskuzi s
odpovědnými orgány státní správy zredukovali objem prací o 60 procent.
·
O tomto opatření jsme informovali Ústřední
krizový štáb prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu.
6. Jaké práce se během zarážky uskuteční?
·
Původní rozsah údržbářských prací, který
zahrnoval 5 800 aktivit, jsme omezili o více než polovinu na nezbytné minimum. Realizujeme
přibližně 2 300 aktivit, které zajistí revizi, údržbu a přípravu výrobních
technologií na další čtyřletý výrobní cyklus.
·
V tomto rozsahu jsme schopni vyhovět
stávajícím zákonným požadavkům a současně minimalizovat rizika spojená s možným
šířením nákazy. Naší prioritou je zdraví našich zaměstnanců, pracovníků
dodavatelských společností a obyvatel měst a obcí v okolí našeho závodu, stejně
jako zajištění dodávek strategických produktů, zejména pohonných hmot, na český
trh.
·
Mezi klíčové projekty patří oprava pece na
jednotce atmosférické destilace ropy, výměna podzemního potrubí chladicí vody
na výrobně parciální oxidace a servisní opravy velkých kompresorů na etylenové
jednotce.
7. Kolik pracovníků se bude na zarážce podílet?
·
Omezením plánovaného rozsahu údržbářských
prací o více než polovinu se snížil objem plánovaných aktivit z 5 800 na
přibližně 2 300 aktivit.
·
Díky omezení původního rozsahu o více než
polovinu se snížil i počet pracovníků nezbytných pro realizaci zarážky, a to z
původních 2 800 na 1 260 pracovníků, tedy více než o polovinu.
·
Počet našich zaměstnanců přítomných v areálu během
zarážky jsme snížili na nezbytně nutnou míru.
8. Proč Unipetrol na realizaci zarážky najímá
externí společnosti?
·
Stejně jako kvalitní a bezpečná obnova či
rekonstrukce domu nebo bytu, i zarážka v Unipetrolu je realizována
odbornými společnostmi, které se na takovéto práce dlouhodobě specializují a
jsou schopny garantovat předepsanou kvalitu.
9. Proč externí firmy používají zahraniční
pracovníky?
·
Údržba výrobních zařízení v chemickém
průmyslu vyžaduje specifické znalosti a dovednosti. Vzhledem ke komplexnosti a
náročnosti akce není možné všechny profese a lidské kapacity v České
republice zajistit.
·
Naše technologie jsou vzhledem k charakteru
průmyslu v České republice unikátní a v České republice není
dostatečné množství zdrojů s požadovanou kvalifikací a znalostmi.
·
Pro zajištění požadované kvality a bezpečnosti
spolupracujeme s renomovanými mezinárodními společnostmi, které se
specializují na údržbu výrobních areálů a zařízení v nich nejen
v České republice, ale i v zahraničí.
·
V dnešním globalizovaném světě je přirozené,
že specializované společnosti využívají své pracovníky při údržbě chemických
podniků ve vícero zemích. V petrochemickém průmyslu je naprosto běžné v
kterékoliv jiné evropské zemi při projektech tohoto typu sdílet zahraniční
zdroje, protože potřebné množství lokálních pracovníků s požadovanou
kvalifikací není v jednom okamžiku zkrátka k dispozici.
10. Kolik
pracovníků bude ze zahraničí?
·
Omezením
rozsahu zarážky jsme snížili i počet pracovníků jiných národností. Místo
plánovaných 1 090 zahraničních pracovníků se na zarážce podílí zhruba 550
pracovníků. Jedná se především o Slováky (270) a Poláky (245). Zarážky se také
účastní 50 pracovníků ze Srbska, kteří dlouhodobě pobývají na území České
republiky, a dvě desítky Rumunů. V
naprosté většině tedy pocházejí ze zemí, kde je aktuální situace srovnatelná s
naší. Tyto pracovníky doplní 20 specialistů z Německa a jednotlivci z
Francie, Rakouska, Belgie a Nizozemí.
·
Externí
společnosti jsou odpovědny za to, že jejich pracovníci, kteří odjedou na práci
do České republiky, budou zdraví, zdravotně způsobilí pro danou práci a nebudou
ve 14 dnech předcházejících příjezdu do České republiky v kontaktu s osobou s
onemocněním COVID-19, nebo s osobami, které jsou v nařízené karanténě pro kontakt
s takovou osobou – a vyplní zdravotní dotazník s prohlášením o
„bezinfekčnosti“.
11. Je to
finální počet?
· Aktuální
situace v Evropě má vliv i na dostupnost odborníků, kterými disponují
jednotlivé mezinárodní společnosti podílející se na plánované údržbě našich
výrobních zařízení. Proto může docházet k částečným změnám ve složení
mezinárodních pracovních týmů. Tyto částečné změny nemají vliv na rozsah našich
bezpečnostních opatření.
12. Jak to, že v současné situaci mohou
zahraniční pracovníci do České republiky přijet?
·
Unipetrol je subjektem kritické infrastruktury
ve smyslu zákona 240/2000 sb., o krizovém řízení a změně dalších zákonů
(krizový zákon), v platném znění a bodu C.4 přílohy nařízení vlády č. 432/2010
Sb., o kritériích pro určení prvku kritické infrastruktury, v platném znění. Z
tohoto důvodu se na Unipetrol vztahuje výjimka z opatření vlády České
republiky, kterým zakázala vstup cizinců na území České republiky. Unipetrol je
tedy oprávněn na základě potvrzení přijímat pracovníky jak ze zahraničí, tak z
jiných částí České republiky, za účelem výkonu práce na svém provozním
zařízení.
13. Kdy pracovníci externích společností přijedou?
·
Zahraniční
pracovníci nepřijíždějí a neodjíždějí všichni najednou, ale během celé zarážky
přijíždět a odjíždět postupně tak, jak budou plnit stanovené úkoly dle
zarážkového harmonogramu.
14. Jak je organizován příjezd pracovníků
externích společností?
·
S externími společnostmi je dojednán
harmonogram a místa překročení hranic České republiky pro jednotlivé skupiny
jejich pracovníků, včetně tras jejich transportu.
·
Určení pracovníci Unipetrolu očekávají každou
skupinu zahraničních pracovníků externích společností na domluveném hraničním
přechodu a po proběhnutí kontroly těchto pracovníků složkami záchranného
systému přebírají jejich seznam a instruují je o aktuálním stavu a o případných
změnách oproti původní zaslané informaci.
·
Pracovníci externích společností dostávají
materiály, ve kterých jsou shrnuty požadavky na jejich chování v době karantény
v jejich rodném jazyce, a vyplňují zdravotní dotazník s prohlášením o
„bezinfekčnosti“. Součástí je i prohlášení o respektování podmínek nouzového
stavu a podmínek karantény.
·
Dochází také k měření tělesné teploty a
kontrole vybavenosti ochrannými pomůckami a k jejich případné distribuci.
15. Kde jsou pracovníci dodavatelských společností
ubytováni?
·
Většina pracovníků externích společností je ubytována
v hotelu Cascade v Mostě. Aktuální seznam ubytovacích zařízení je k
dispozici v Denních reportech v sekci Dokumenty ke stažení. Tuto
sekci naleznete v pravém sloupci na této stránce.
·
Pro případ podezření či prokázání výskytu
nákazy v chemickém areálu máme zpracovaný podrobný krizový plán, který
respektuje aktuální vládní nařízení.
·
Typy ubytování zahraničních pracovníků jsou
rozděleny na tři kategorie podle charakteru zdravotního stavu:
o
Kategorie 1 - standardní ubytování pro zdravé
pracovníky zajišťují externí společnosti v koordinaci s Unipetrolem.
Primární snahou je, aby v takovém ubytovacím zařízení byli ubytováni jen
zahraniční pracovníci.
o
Kategorie 2 – dvě záložní ubytovací kapacity
(200 míst) v málo frekventovaných lokalitách mimo katastr měst Litvínov a Most
zajišťuje Unipetrol pro pracovníky externích společností k zajištění karantény
osob.
o
Kategorie 3 - záložní ubytovací kapacitu (40
míst) mimo dosah veřejnosti zajišťuje Unipetrol pro pracovníky externích
společností k zajištění izolace osob, které byly pozitivně testovány na
COVID-19 nebo jsou v podezření z infekce.
o
Ubytování v kategoriích 2 a 3 bude určeno
výlučně pro akci Zarážka 2020.
o
Pro ubytované v kategoriích 2 a 3 budou
externě zajišťovány dodávky jídla, nápojů, potřebných léků přímo do ubytovacích
kapacit.
16. Jak probíhají testy zahraničních pracovníků a
jaké jsou výsledky?
·
Jedním
z přijatých protiepidemických opatření je i preventivní plošné testování
všech zahraničních pracovníků, kteří se účastní zarážky, na přítomnost
koronaviru způsobujícího onemocnění COVID-19. Veškeré náklady spojené s
testováním jsou hrazeny Unipetrolem.
·
Výsledky u všech doposud testovaných zahraničních
pracovníků jsou negativní včetně těch pracovníků, kteří přicestovali ze
zemí s vysokým rizikem výskytu onemocnění COVID-19.
·
Testování pokračuje a projdou jím i zahraniční
pracovníci, kteří přijedou později.
· Dle rozhodnutí Krajské hygienické
stanice ze dne 28. dubna 2020 dochází k postupnému ukončování povinné
karantény u těch skupin pracovníků, kteří byli negativně testováni.
·
I nadále ale platí povinnost používat výhradně
své dopravní prostředky. Ve spolupráci s městskou policií a Policií
České republiky samozřejmě pokračujeme i v průběžné kontrole dodržování všech
opatření uvnitř i mimo areál.
17. Jak je zajištěn pohyb pracovníků externích
společností v areálu závodu?
·
Pracovníci externích společností používají
samostatný vjezd a výjezd do areálu.
·
Pohyb pracovníků jsme omezili jen na oblasti,
kde probíhají údržbářské práce, a hlídáme, aby nedošlo ke kumulaci osob a
mísení jednotlivých pracovních skupin. Všechny prostory pravidelně
dezinfikujeme.
·
Všem pracovníkům měříme při vstupu do areálu
teplotu a v případě podezření na nákazu je budeme izolovat a aktivujeme všechna
hygienická a bezpečnostní opatření, která máme pro tuto situaci připravena.
18. Jak je zajištěno stravování pracovníků
externích společností uvnitř a mimo areál?
·
Pracovníci mají zajištěno speciální stravování
přímo v areálu, které v ochranných obalech distribuuje cateringová společnost.
·
V provozu jsou také tři prodejny mimo areál
závodu: dvě prodejny jsou umístěné u vstupních bran do areálu určených pro
pracovních externích společností a jedna prodejna je umístěna před hotelem
Cascade v Mostu.
19. Jak to, že se pracovníci externích společností
volně pohybují mimo areál závodu?
·
Na pracovníky externích společností se
vztahují stejná opatření, která jsou aktuálně platná pro území celé České
republiky. Tedy nutnost používání ochrany úst a nosu, omezení volného pohybu a
shromažďování se ve více jak dvou lidech.
· Dle rozhodnutí Krajské hygienické
stanice ze dne 28. dubna 2020 dochází k postupnému ukončování povinné
karantény u těch skupin pracovníků, kteří byli negativně testováni.
·
Mimo území Unipetrolu máme omezené možnosti
jak volný pohyb osob kontrolovat, přesto jsme připravili řadu opatření, aby byl
jejich pohyb co nejvíce omezen:
o
Pro pracovníky je zajištěn transport mezi
ubytovacími kapacitami a areálem závodu. Dopravní prostředky pro dopravu
pracovníků jsou denně dezinfikovány.
o
Externí dodavatelské společnosti mají smluvně
zakázáno využívat městskou hromadnou dopravu.
o
Pracovníci mají zajištěno speciální stravování
přímo v areálu, které v ochranných obalech distribuuje cateringová
společnost.
o
Připravili jsme také tři prodejny mimo areál
závodu: dvě prodejny jsou umístěné u vstupních bran do areálu určených pro
pracovních externích společností a jedna prodejna je umístěna před hotelem
Cascade v Mostu. V současnosti, v souladu s postupným ukončováním povinné karantény, je již otevřena jen jedna prodejna.
o
Je realizován zvýšený dohled v místech
ubytovaných pracovníků externích společností ve spolupráci s městy
(městská policie) a Policií České republiky. Zástupci Policie České republiky
jsou součástí našeho krizového štábu.
20. S kým koordinujete rozsah hygienických
opatření?
·
Rozsah hygienických opatření konzultujeme s
Krajskou hygienickou stanicí a Nemocnicí Most. Zástupce Nemocnice Most je
součástí krizového štábu Unipetrolu. Rozsah námi přijatých opatření je v
souladu s jejich doporučeními. Najali jsme také dvě konzultantské společnosti
se specializací na průmyslovou bezpečnost, jejichž experti nám s přípravou
bezpečnostních a protiepidemických opatření pomáhají.
21. Jsou přijatá opatření dostatečná?
·
Ano. Dne 7. dubna jsme obdrželi rozhodnutí od
Krajské hygienické stanice, že nastavená opatření jsou dostatečná a že při
jejich dodržení mohou zahraniční pracovníci vykonávat v rámci vstupní karantény
svěřenou práci v uzavřeném areálu. Navíc dle dalšího rozhodnutí Krajské
hygienické stanice ze dne 28. dubna 2020 dochází k postupnému ukončování
povinné karantény u těch skupin pracovníků, kteří byli negativně testováni.
22. Komunikujete i během zarážky se zástupci
okolních měst a obcí?
·
I nadále průběžně komunikujeme s městy a
státní správou. Každý den rozesíláme pravidelný report na města i Krajskou
hygienickou stanici a ve spolupráci s městy kontrolujeme dodržování všech
opatření.
23. Jak probíhá dohled na dodržování všech
opatření?
·
Je dojednán zvýšený dohled v místech
ubytovaných pracovníků externích společností ve spolupráci s městy
(městská policie) a Policií České republiky. Zástupci Policie České republiky
jsou součástí našeho krizového štábu.
·
U vybraných ubytování je námi zajištěn noční dohled.
U ostatních ubytovacích zařízení provádí namátkovou kontrolu naše motohlídka.
24. Máte dostatek ochranných pomůcek a
hygienických prostředků?
·
Ano, máme dostatek všech nezbytných ochranných
pomůcek a dezinfekčních prostředků. Naši zaměstnanci i pracovníci externích
společností jsou vybavováni následujícími ochrannými pomůckami: ochranná obuv,
ochranné rukavice, ochranné brýle, ochranný pracovní oděv a rouška.
·
Ochranné prostředky a dezinfekční tekutiny
distribuujeme také zaměstnancům, pracovníkům na čerpacích stanicích Benzina,
místním samosprávám, nemocnicím, složkám integrovaného záchranného systému i
neziskovým organizacím. Výroba dezinfekce probíhá přímo v Unipetrol výzkumně
vzdělávacím centru (UniCRE) v Záluží u Litvínova. Do současnosti bylo dodáno
téměř 5 000 litrů dezinfekce městům Most a Litvínov, mostecké nemocnici,
nemocnici v Ústí nad Labem, složkám integrovaného záchranného systému a dalším
organizacím. Unipetrol rovněž zakoupil 500 ochranných obleků pro ARO oddělení nemocnice
v Mostě. Do pomoci se také zapojila Nadace Unipetrol, Benzina, Spolana, Paramo
a ostatní společnosti skupiny Unipetrol.
· Na čerpacích stanicích v okolí měst Litvínov a Most mohou příslušníci Integrovaného záchranného systému využít bezplatného občerstvení v podobě malé kávy nebo horkého nápoje zdarma jako pomoc a poděkování za jejich náročnou práci.